لامپ زنون فیلیپس که با قابلیت انعطاف پذیری هرگز نمی شکند

لامپ یک مبدل انرژی است. اگرچه ممکن است عملکردهای ثانویه را انجام دهد، اما هدف اصلی لامپ زنون فیلیپس تبدیل انرژی الکتریکی به تابش الکترومغناطیسی مرئی است.

راه های زیادی برای ایجاد نور وجود دارد. روش استاندارد برای ایجاد روشنایی عمومی، تبدیل انرژی الکتریکی به نور است.

هنگامی که جامدات و مایعات گرم می شوند در دمای بالاتر از 1000 کلوین تشعشع مرئی ساطع می کنند. این به عنوان رشته ای شناخته می شود.

چنین گرمایشی اساس تولید نور در لامپ های زنون است: یک جریان الکتریکی از یک سیم تنگستن نازک عبور می کند که دمای آن بسته به نوع لامپ و کاربرد آن به حدود 2500 تا 3200 کلوین می رسد.

محدودیتی برای این روش وجود دارد که توسط قانون پلانک برای عملکرد یک رادیاتور جسم سیاه توضیح داده شده است که بر اساس آن توزیع طیفی انرژی تابیده شده با دما افزایش می یابد.

در حدود 3600 کلوین و بالاتر، افزایش قابل توجهی در انتشار تشعشع مرئی وجود دارد و طول موج حداکثر توان به باند مرئی تغییر می کند.

این دما نزدیک به نقطه ذوب تنگستن است که برای رشته مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین حد دمای عملی حدود 2700 کلوین است که بالاتر از آن تبخیر رشته بیش از حد می شود. یکی از نتایج این جابجایی های طیفی این است که بخش بزرگی از تابش ساطع شده به صورت نور نیست بلکه به صورت گرما در ناحیه مادون قرمز منتشر می شود.

لامپ

بنابراین لامپ های رشته ای می توانند وسایل گرمایشی موثری باشند و در لامپ هایی که برای خشک کردن چاپ، تهیه غذا و پرورش حیوانات طراحی شده اند استفاده می شوند.

تخلیه الکتریکی:تخلیه الکتریکی تکنیکی است که در منابع نوری مدرن برای تجارت و صنعت به دلیل تولید کارآمدتر نور استفاده می شود. برخی از انواع لامپ ها تخلیه الکتریکی را با نورتابی ترکیب می کنند.

جریان الکتریکی که از گاز عبور می‌کند، اتم‌ها و مولکول‌ها را تحریک می‌کند تا تابش طیفی را ساطع کنند که مشخصه عناصر موجود است.

معمولاً از دو فلز استفاده می شود، سدیم و جیوه، زیرا ویژگی های آنها تشعشعات مفیدی در طیف مرئی می دهد. هیچ یک از فلزات یک طیف پیوسته منتشر نمی کنند و لامپ های تخلیه دارای طیف های انتخابی هستند.

ارائه رنگ آنها هرگز با طیف های پیوسته یکسان نخواهد بود. لامپ های تخلیه اغلب به عنوان فشار بالا یا فشار پایین طبقه بندی می شوند اگرچه این اصطلاحات فقط نسبی هستند و یک لامپ سدیم فشار بالا در زیر یک اتمسفر کار می کند.